Słownik pojęć
Poniżej znajduje się kilkadziesiąt definicji najważniejszych pojęć związanych z gospodarką obiegu zamkniętego. Skrótowe definicje można podejrzeć podczas przeglądania strony, po najechaniu myszką na podświetlone słowo.
Słownik pojęć
- Backhauling
- Cap and Trade
- Cele Zrównoważonego Rozwoju
- Circles of Sustainability
- CLSCM
- Cradle to cradle
- CSR
- Cykl życia produktu
- Domestic Material Consumption
- Downcycling
- DPSIR
- Efektywne wykorzystanie zasobów
- Efektywność ekologiczna
- Efektywność energetyczna
- Ekologiczna gospodarka
- Ekoprojektowanie
- Fundacja Ellen MacArthur
- Gospodarka cyrkularna
- Gospodarka linearna
- Gospodarka współdzielenia
- Gospodarowanie odpadami
- Komunikacja Machine-to-Machine
- Konsumpcja wspólna
- Krajowe zużycie materiałów
- Kręgi zrównoważonego rozwoju
- LCA
- Łańcuch Dostaw Obiegu Zamkniętego
- M2M
- Megatrendy
- Model DPSIR
- Niebieska gospodarka
- Ocena cyklu życia produktu
- Odnawialne Źródła Energii
- Odzyskiwanie i Recykling
- Odzyskiwanie zasobów
- Paliwa Alternatywne
- Planowane postarzanie produktów
- Platforma współdzielenia
- PLM
- Pomiar efektywności społecznej odpowiedzialności
- Potrójna linia graniczna
- Precykling
- Produkt jako usługa
- Produktywność zasobów
- Recykling
- ReSOLVE
- RMC
- SDG
- Społeczna Odpowiedzialność Biznesu
- Strategia “Europa 2020”
- Surowce
- Surowce krytyczne (Critical Raw Materials - CRM)
- Surowce wtórne
- System Handlu Uprawnieniami do Emisji (ETS)
- Ślad ekologiczny
- Ślad węglowy
- Ślad wodny
- TBL
- Upcykling
- Usługi ekosystemowe
- Wydłużenie życia produktu
- Zasada 3R
- Zielona Gospodarka
- Zmiany klimatu
- Zrównoważona energetyka
- Zrównoważone rolnictwo
- Zrównoważone rybołówstwo
- Zrównoważony rozwój
- Zużycie surowców
Wydłużenie życia produktu – model biznesowy gospodarki cyrkularnej, który koncentruje się na wykorzystaniu wartości już wyprodukowanych towarów.
Konsumenci pozbywają się produktów, które nie stanowią już dla nich wartości – są zepsute, wyszły z mody albo nie są im już potrzebne. Jednak wiele spośród tych produktów nadal ma znaczną wartość, którą producenci mogą wykorzystać. Celem dla firmy w tym modelu biznesowym jest utrzymywanie produktów w stanie ekonomicznej użyteczności tak długo, jak będzie to możliwe poprzez ich konserwację, naprawianie, ulepszenie przetwarzanie czy remarketing.
W tym modelu kluczowa jest zmiana podejścia firmy wobec klientów. Konieczne jest przejście od modelu transakcyjnego do budowania relacji oraz sprzężenie modyfikacji i poprawek w produktach z konkretnymi potrzebami i preferencjami klientów. Dzięki temu, produkty które nadal mogą pełnić swoją funkcję, nie trafiają na składowiska, ale stają się nowym źródłem dochodów dla firmy.