Słownik pojęć
Poniżej znajduje się kilkadziesiąt definicji najważniejszych pojęć związanych z gospodarką obiegu zamkniętego. Skrótowe definicje można podejrzeć podczas przeglądania strony, po najechaniu myszką na podświetlone słowo.
Słownik pojęć
- Backhauling
- Cap and Trade
- Cele Zrównoważonego Rozwoju
- Circles of Sustainability
- CLSCM
- Cradle to cradle
- CSR
- Cykl życia produktu
- Domestic Material Consumption
- Downcycling
- DPSIR
- Efektywne wykorzystanie zasobów
- Efektywność ekologiczna
- Efektywność energetyczna
- Ekologiczna gospodarka
- Ekoprojektowanie
- Fundacja Ellen MacArthur
- Gospodarka cyrkularna
- Gospodarka linearna
- Gospodarka współdzielenia
- Gospodarowanie odpadami
- Komunikacja Machine-to-Machine
- Konsumpcja wspólna
- Krajowe zużycie materiałów
- Kręgi zrównoważonego rozwoju
- LCA
- Łańcuch Dostaw Obiegu Zamkniętego
- M2M
- Megatrendy
- Model DPSIR
- Niebieska gospodarka
- Ocena cyklu życia produktu
- Odnawialne Źródła Energii
- Odzyskiwanie i Recykling
- Odzyskiwanie zasobów
- Paliwa Alternatywne
- Planowane postarzanie produktów
- Platforma współdzielenia
- PLM
- Pomiar efektywności społecznej odpowiedzialności
- Potrójna linia graniczna
- Precykling
- Produkt jako usługa
- Produktywność zasobów
- Recykling
- ReSOLVE
- RMC
- SDG
- Społeczna Odpowiedzialność Biznesu
- Strategia “Europa 2020”
- Surowce
- Surowce krytyczne (Critical Raw Materials - CRM)
- Surowce wtórne
- System Handlu Uprawnieniami do Emisji (ETS)
- Ślad ekologiczny
- Ślad węglowy
- Ślad wodny
- TBL
- Upcykling
- Usługi ekosystemowe
- Wydłużenie życia produktu
- Zasada 3R
- Zielona Gospodarka
- Zmiany klimatu
- Zrównoważona energetyka
- Zrównoważone rolnictwo
- Zrównoważone rybołówstwo
- Zrównoważony rozwój
- Zużycie surowców
Pomiar efektywności społecznej odpowiedzialności (ang. Sustainability measurement) – to pomiar mający na celu określenie skuteczności i celowości działań podejmowanych przez firmę w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR).
Zrównoważony rozwój i działania w obszarze CSR to pojęcia złożone, obejmujące szerokie spektrum zagadnień związanych np. z ochroną siedlisk, zużyciem energii, satysfakcją interesariuszy i wynikami finansowymi. W związku z tym, pomiar efektywności działań CSR różni się od pomiaru innych wymiarów działalności gospodarczej – wymaga większych nakładów zarówno finansowych, jak i czasowych oraz innych wskaźników oceny osiągniętego efektu. Jednak możliwość zmierzenia rzeczywistego wpływu społecznej odpowiedzialności na tworzenie wartości oraz powiązanie ich ze skutkami dla działalności gospodarczej organizacji, daje możliwość wprowadzenia zmian w podejściu do zagadnienia oraz jeszcze większego docenienia wartości niematerialnych, jakimi są kapitał społeczny czy zaufanie.
Przykłady wskaźników stosowanych w pomiarze działań CSR można podzielić na kilka kategorii:
- wskaźniki ekonomiczne, np: wskaźniki inwestycji i nakładów inwestycyjnych, innowacyjność określana jako liczba nowych produktów do produktów ogółem,
- wskaźniki ekologiczne, np: zagospodarowanie odpadów, indeksy ekoproduktywności (np. ilość materiałów wyprodukowanych do ilości zużytych surowców), indeksy ekoefektywności (np. wielkość emisji CO2 do przychodów),
- wskaźniki pracownicze, np: rozpiętość wynagrodzeń, liczba pracowników uczestniczących w szkoleniach, stosunek liczby nowoprzyjętych pracowników do łącznej liczby pracowników,
- wskaźniki zaangażowania społecznego, np: środki finansowe przeznaczone na inwestycje społeczne takie jak, nauka, zdrowie, sport; liczba godzin wolontariatu, stosunek wysokości podatków i opłat lokalnych do łącznych przychodów gminy, dotacje finansowe o charakterze dobroczynnym,
- wskaźniki dotyczące relacji z partnerami biznesowymi, np: przeciętny czas płacenia faktur dostawcom, liczba przyjętych reklamacji.