Stena Circular Economy Award
Wyzwanie
Opis praktyki
W konkursie przewidziano trzy kategorie:
- dla przedsiębiorców, którzy wdrożyli dobrą praktykę z zakresu GOZ
- dla przedsiębiorców, którzy w ciekawy sposób promują ideę GOZ
- dla studentów, którzy zaproponują nowatorski sposób wdrożenia zasad GOZ
Wyłonieni przedsiębiorcy w ramach nagrody mają możliwość wybrania z oferty Stena Recycling usługi środowiskowej lub szkoleniowej, a studenci – grant na realizację projektu edukacyjnego i notebooka. Zgłoszenia do IV edycji konkursu przyjmowane były do 28 lutego 2021 roku.
Zgłoszenia ocenia 9-osobowe jury ekspertów i ekspertek z obszaru GOZ, reprezentujących firmy i instytucje, które są partnerami merytorycznymi konkursu: Kampanię 17 Celów, Akademię Leona Koźmińskiego, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Organizację Odzysku Opakowań Rekopol, Polską Izbę Gospodarki Odpadami, Skandynawsko-Polską Izbę Gospodarczą, Tygodnik Polityka, Stenę Recycling Polska i Stenę Recycling International.
Zwycięzcy ostatniej edycji
W 2020 roku, pierwsze miejsce w kategorii „Wdrożone praktyki z obszaru GOZ” otrzymały ex-aequo trzy firmy: Carrefour Polska Sp. z o.o. i Swapp! Sp. z o.o. za wspólne uruchomienie refillomatów kosmetyków, które zachęcają klientów do ograniczania użycia jednorazowych opakowań plastikowych podczas zakupów oraz startup Creative Publishing Katarzyna Drewniany za projekt „Circular Scrap” czyli pierwszą platformę w branży modowej, specjalizująca się we włączaniu w ponowny obieg poprodukcyjnych odpadów tekstylnych.
Dodatkowo, wyróżnienia za wdrożone praktyki GOZ otrzymali: BASF Polska Sp. z o.o. za stworzenie wysokiej jakości uniwersalnego biodegradowalnego tworzywa Ecovio®, oraz Żywiec Zdrój S.A. za wykonanie zobowiązania polegającego na zebraniu i poddaniu recyklingowi takiej ilości plastiku, jaką firma wprowadziła na rynek. Jednym z działań firmy w tym zakresie są EKOmaty.
Jako najlepsze rozwiązanie w kategorii „Wdrożone działania promujące GOZ” jury konkursu uznało inicjatywę „Naprawiaj, nie wyrzucaj” realizowaną przez platformę edukacyjno-sprzedażową North.pl, która stawia na wielokrotne użytkowanie i wymianę uszkodzonych części w sprzętach AGD i RTV.
Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały również firmy: Jeronimo Martins Polska S.A. oraz Amazon Fulfillment Poland. Sieć sklepów Biedronka została doceniona za umieszczanie kolorowych piktogramów segregacji na opakowaniach produktów marek własnych. W tym przypadku Jury konkursu dostrzegło szeroką skalę dotarcia do konsumentów a co za tym idzie realną możliwość poprawy segregacji odpadów. Z kolei Amazon Fulfillment Poland otrzymał wyróżnienie za realizowanie oddolnych działań i inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz przenoszenie ich na skalę całego przedsiębiorstwa.
Zwycięskie praktyki
Wiele ze zwycięskich praktyk jest opisanych w Bazie Wiedzy portalu. Zobacz ich opisy poniżej!