Naprawiaj, nie wyrzucaj

    North.pl stawia na wielokrotne użytkowanie sprzętów. Sprzedaje części do naprawy urządzeń AGD i RTV i podpowiada, jak je samodzielnie wymienić. W 2020 roku rozpoczął akcję "Naprawiaj, nie wyrzucaj", promującą samodzielne naprawianie sprzętu.

    Wyzwanie

    Współczesne sprzęty RTV i AGD mają krótki cykl życia. Do ich produkcji wykorzystywane są cenne surowce, w tym metale ziem rzadkich, które nie są w pełni odzyskiwane po utylizacji sprzętu. Wyzwaniem jest wydłużenie życia sprzętów, aby z jednej strony zmniejszyć ilość wykorzystywanych surowców i emisje, a z drugiej – zmniejszyć ilość elektrośmieci.

    Opis praktyki

    North.pl to działająca od 2006 roku platforma edukacyjno-sprzedażowa. W jej skład wchodzą:

    • sklep internetowy, który posiada w stałej sprzedaży 13 mln części do urządzeń AGD i RTV,
    • baza porad – portal z prezentacją przykładowych usterek, poradami jak naprawić i pielęgnować sprzęt gospodarstwa domowego,
    • kanał YouTube – gdzie umieszczane są filmy instruktażowe pokazujące, jak wymieniać poszczególne elementy w urządzeniach i naprawić sprzęty AGD.

    Misją firmy jest stałe wsparcie konsumenta w dbaniu o dom, bez wywierania negatywnego wpływu na środowisko.

    W 2020 roku firma North.pl rozpoczęła akcję „Naprawiaj, nie wyrzucaj”. To inicjatywa pokazująca, że da się naprawiać samodzielnie urządzenia domowe i można to zrobić we własnym zakresie. Projekt stawia na wielokrotne użytkowanie i wymianę uszkodzonych części w sprzętach. Nie trzeba kupować coraz to nowszych modeli pralek, lodówek, smartfonów, jeśli cały czas działają obecne.

    Efekty

    Tylko w 2020 roku dzięki North.pl udało się uratować 600 000 sprzętów i dać im drugie życie. Daje to 15 474 98 ton elektrośmieci, które nie trafiły do środowiska.

    Praktyka zwyciężyła w konkursie Stena Circular Economy Award.

    INICJATOR

    PARTNERZY

    INICJATOR I PARTNERZY