Refillomaty kosmetyków
Wyzwanie
Z uwagi na silnie degradujący wpływ plastiku na środowisko, redukcja wykorzystania plastikowych opakowań i odpowiednie gospodarowanie odpadami z tworzyw sztucznych to priorytet w działaniach proekologicznych i ważny element globalnej strategii transformacji żywieniowej. Celem realizowanej praktyki jest zachęcenie klientów do ograniczania użycia jednorazowych opakowań plastikowych podczas zakupów.
Opis praktyki
Carrefour Polska Sp. z o.o. i Swapp! Sp. z o.o. zainicjowali pilotażowy program, w ramach którego zachęcają Polaków do korzystania ze refillomatów Swapp! zlokalizowanych w dwóch sklepach sieci Carrefour: Carrefour BIO Bemowo oraz Carrefour Wrocław Magnolia. W maszynach są sprzedawane 4 rodzaje kosmetyków ekologicznych marki Yope (dwa mydła, żel pod prysznic oraz szampon). W automacie można uzupełnić opakowanie własne lub szklane i stalowe butelki, które są dostępne w wyznaczonym miejscu. Po wyborze kosmetyków, następuje zapłata kartą
w terminalu. Napełnienie 480 ml kosmetyku trwa około minuty.
Zastosowanie urządzeń przyczynia się do zmniejszenia wykorzystania jednorazowych opakowań plastikowych na rzecz tych wielokrotnego użytku z metalu lub szkła bądź przyniesionych przez klienta. Z drugiej strony – daje wymierne efekty klientom, którzy zyskują możliwość zakupu kosmetyków taniej.
Efekty
Dzięki wdrożeniu rozwiązania, już kilka tysięcy klientów sklepów Carrefour BIO kupuje kosmetyki marki Yope do własnych opakowań lub opakowań wielokrotnego użytku oferowanych w Carrefour. Efekty projektu mierzone są za pomocą analizy raportów ze sprzedaży, pokazujących liczbę zaoszczędzonych jednorazowych opakowań. Dzięki dwóm maszynom w ciągu miesiąca udaje się zaoszczędzić 450 jednorazowych opakowań.
Praktyka zwyciężyła w konkursie Stena Circular Economy Award w 2021 roku.