Naprawiaj, nie wyrzucaj
Wyzwanie
Współczesne sprzęty RTV i AGD mają krótki cykl życia. Do ich produkcji wykorzystywane są cenne surowce, w tym metale ziem rzadkich, które nie są w pełni odzyskiwane po utylizacji sprzętu. Wyzwaniem jest wydłużenie życia sprzętów, aby z jednej strony zmniejszyć ilość wykorzystywanych surowców i emisje, a z drugiej – zmniejszyć ilość elektrośmieci.
Opis praktyki
North.pl to działająca od 2006 roku platforma edukacyjno-sprzedażowa. W jej skład wchodzą:
- sklep internetowy, który posiada w stałej sprzedaży 13 mln części do urządzeń AGD i RTV,
- baza porad – portal z prezentacją przykładowych usterek, poradami jak naprawić i pielęgnować sprzęt gospodarstwa domowego,
- kanał YouTube – gdzie umieszczane są filmy instruktażowe pokazujące, jak wymieniać poszczególne elementy w urządzeniach i naprawić sprzęty AGD.
Misją firmy jest stałe wsparcie konsumenta w dbaniu o dom, bez wywierania negatywnego wpływu na środowisko.
W 2020 roku firma North.pl rozpoczęła akcję „Naprawiaj, nie wyrzucaj”. To inicjatywa pokazująca, że da się naprawiać samodzielnie urządzenia domowe i można to zrobić we własnym zakresie. Projekt stawia na wielokrotne użytkowanie i wymianę uszkodzonych części w sprzętach. Nie trzeba kupować coraz to nowszych modeli pralek, lodówek, smartfonów, jeśli cały czas działają obecne.
Efekty
Tylko w 2020 roku dzięki North.pl udało się uratować 600 000 sprzętów i dać im drugie życie. Daje to 15 474 98 ton elektrośmieci, które nie trafiły do środowiska.
Praktyka zwyciężyła w konkursie Stena Circular Economy Award.