KOKOworld - Jeans for a better world

    Jeans for the better world to inicjatywa firmy KOKOworld, zakładająca ponowne użycie materiału jeansowego pozyskanego ze zbiórek do stworzenia nowych produktów tekstylnych, takich jak plecaki czy kurtki.

    Wyzwanie

    Produkcja jeansów jest bardzo szkodliwa dla środowiska, jak i dla pracowników w dużych fabrykach. Powstanie jednej pary jeansów pochłania do 7000 litrów wody! Ponadto do ich farbowania używa się toksycznych barwników, które w krajach rozwijających się wypuszczane są do okolicznych wód i gleb bez jakiegokolwiek nadzoru. Konsumenci nieświadomi tego, jak wygląda proces produkcji, często kupują nowe jeansy tylko dlatego, że stare są lekko przetarte albo po prostu niemodne. Tkanina jeansowa jest bardzo trwała, dlatego firma KOKOworld zaangażowała się w przetwarzanie niepotrzebnych konsumentom spodni. Recykling jeansów pozwala stworzyć zupełnie nowe, wyjątkowe produkty, przyczyniając się tym samym do ochrony środowiska.

    Opis praktyki

    W ramach akcji „Jeans for a Better World” postanowiono zebrać stare, używane jeansy, aby stworzyć z nich torby, plecaki, kurtki i inne produkty. Nadając im nowe życie, firma realizuje szczytny cel – chce ufundować edukację szkolną podopiecznym domu dziecka fundacji Window of Life w Masindi w Ugandzie. Wybór domu dziecka w Afryce na beneficjenta akcji nie był przypadkowy. KOKOworld jest od samego początku istnienia silnie związane z Afryką – stamtąd pochodzą kolorowe materiały zwane batikami, które są najbardziej rozpoznawalnym elementem projektów marki. Dodatkowo kilka lat temu Agata Kurek, założycielka KOKOworld, odbyła wolontariat w domu dziecka fundacji Window of Life. Dzięki temu organizatorzy akcji mieli pewność, do kogo dokładnie trafią pieniądze z akcji oraz że zostaną one dobrze spożytkowane.

    Liczba par jeansów, które konsumenci przekazali w ramach akcji „Jeans for a Better World” przeszła najśmielsze oczekiwania organizatorów, jednak to jedynie oznaczało pole do popisu dla rękodzielników i ogrom materiału, który wykorzystali do wykonania wielu ciekawych produktów. Innym wyzwaniem było opracowanie sposobów na sprzedaż. Tutaj bardzo skuteczne okazało się połączenie aukcji charytatywnej z sprzedażą przez sklep internetowy KOKOworld. Inicjatywa, jak cała działalność firmy wspiera ruch Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade).

    Efekty

    Zamiast tworzyć nowe produkty z zakupionego jeansu, KOKOworld stworzyło nowe produkty z używanych jeansów. To stanowiło jednocześnie wyzwanie, ale też pole do popisu dla rękodzielników, którzy stanęli na wysokości zadania i zaprojektowali oraz wykonali niepowtarzalne produkty. Jeans jest bardzo trwałym materiałem, co potencjalnie pozwala na tworzenie bardzo różnorodnych form. KOKOworld na potrzeby akcji stworzyło plecaki, worki, nerki, kurtki, szarawary, maskotki i akcesoria, ale możliwości na wykorzystanie używanych jeansów jest wiele więcej.

    <a href="https://gozwpraktyce.pl/baza-wiedzy/" class="linkbaza"></a>

    INICJATOR

    PARTNERZY

    INICJATOR I PARTNERZY