MODELE BIZNESOWE

    Produkt jako usługa

    W odchodzącym w przeszłość modelu gospodarki celem firmy jest produkcja i sprzedaż konsumentowi określonych przedmiotów. Kiedy te się zepsują, konsument kupuje nowe. Model ten zachęca producentów do projektowania przedmiotów tak, by psuły się możliwie szybko i były zastępowane przez nowe, bo każdy kupiony przedmiot to dla producenta zysk. A gdyby tak zupełnie odwrócić ten model?

    Co jest tak naprawdę potrzebą klienta i konsumenta – posiadanie nowej żarówki, czy jasno oświetlony dom, biuro lub zakład? Jeśli to drugie – to jako producent nie musimy sprzedawać żarówek, w nowym modelu biznesowym możemy sprzedawać usługę oświetlenia. Czy klient potrzebuje nowej drukarki, czy stałego dostępu do dobrej jakości wydruków? Jeśli to drugie – można dostarczyć mu trwałą usługę drukowania zamiast sprzętu. W nowym modelu obiegu zamkniętego producent zapewnia konsumentowi stały dostęp do dobra, którego potrzebuje a nie jednorazowy produkt.

    Model biznesowy „produkt jako usługa” zakłada całkowitą zmianę w sposobie myślenia o klientach każdej firmy. Konsumenci odgrywają w nim kluczową rolę – wynajmują lub płacą za używanie produktu, nie za jego posiadanie. Producenci towarów przyjmują rolę usługodawców: dzierżawią dostęp do usługi i nie sprzedają jej na własność. Klienci wykorzystują produkty za pośrednictwem umów leasingu lub pay-for-use [pay-for-use, z ang. opłata za użycie]

    Model taki ma korzyści zarówno dla klienta jak i producenta. Klient nie musi martwić się o zakup i utylizację sprzętów, przedmiotów, urządzeń. Nie interesuje go serwisowanie, naprawa, wymiana. Płaci tylko abonament za stały dostęp do usługi. Producent zamiast sprzedawać jednorazowo urządzenie może zaoferować klientowi stały abonament na dostarczanie usługi. Ma dzięki temu stałe źródła dochodów.

    Dodatkową zaletą tego modelu jest to, że każdy ma interes w tym, by produkty żyły jak najdłużej. Producentowi, który pozostaje właścicielem produktów, będzie opłacać się ich długa żywotność oraz maksymalne wykorzystanie odpadów po ich zużyciu. Modele te prowadzą do innowacji w odzysku i wydłużaniu życia produktu.W interesie firmy jest dbanie o jakość tworzonych produktów – wydajność jest ważniejsza niż ilość, trwałość jest ponad jednorazowością. Konsumenci mogą w ten sposób zarówno zarabiać, jak i oszczędzać pieniądze, a firmy mają możliwość zbudowania nowych, długofalowych relacji z konsumentami.

    INICJATOR

    PARTNERZY

    INICJATOR I PARTNERZY