Wypożyczanie i zwrot opakowań, w których dostarczane są produkty ze sklepów internetowych, to pomysł holenderskiej firmy na wprowadzenie obiegu zamkniętego opakowań do zakupów online na całym świecie.

    Wyzwanie

    W dobie coraz większej popularności sklepów internetowych, zwiększa się również zapotrzebowanie na opakowania i paczki do produktów zakupionych online. Opakowania te, zwykle spore i wielomateriałowe, szybko stają się odpadem. Rozwiązaniem tego problemu jest RePack, czyli opakowania wielokrotnego użytku dla sklepów internetowych.

    Opis praktyki

    Model biznesowy RePack został wynaleziony we współpracy ze sklepami internetowymi, które były zaangażowane w proces tworzenia produktu. W 2013 r. opakowania po raz pierwszy pojawiły się w sklepach internetowych, jednak okazało się, że prototyp, wykonany z tektury, nie jest wystarczająco trwały do ponownego użytku. Uruchomiono prace nad ulepszeniem RePack i stworzono opakowania z tego samego materiału, co niebieskie torby IKEA: wytrzymałe, ale lekkie i w 100% nadające się do recyklingu. Dodatkowo, dzięki możliwości zwrócenia opakowania i jego ponownego wykorzystania, firma redukuje emisję CO2 o 80% w porównaniu do produkcji kolejnej, nowej sztuki.

    Koncepcja RePack jest prosta: marki, które sprzedają produkty online mogą zdecydować się na zaproponowanie swoim klientom przesłanie zakupów w opakowaniach zwrotnych. Decyzja podejmowana jest w końcowym etapie zakupów, przy kasie. Przy wybraniu opcji RePack klient płaci dodatkową kwotę, ale w zamian za to otrzymuje voucher ze zniżką do sklepów wykorzystujących opcję RePack online. Po otrzymaniu i rozpakowaniu produktu, klient może zwrócić opakowanie do najbliższej skrzynki pocztowej, gdziekolwiek na świecie, z której następnie jest odbierane i zwracane bezpłatnie z dowolnego miejsca na świecie do RePack.

    Większość sprzedawców oferujących opcję RePack dzieli koszt RePack z konsumentem, oferując wybór pomiędzy tradycyjnym, jednorazowym opakowaniem, a alternatywnym – wielokrotnego użytku. Klienci decydują sami, czy chcą wydać niewielką opłatę w interesie bycia świadomym środowiskowo czy pozostają przy darmowym opakowaniu jednorazowym. Tak robi marka modowa SFP Filippa K która deklaruje, że obecnie 10 procent jej klientów wybiera RePack płacąc 4 € za opakowanie zwrotne, w zamian za 10 procent zniżki przy następnym zakupie produktów tej marki, budując w ten sposób system lojalnościowy dla klientów.

    Firmą odpowiedzialną za RePack jest działająca w Holandii Plan B From Outer Space Ltd., agencja projektowa łącząca analizę zrównoważonego rozwoju z wzornictwem przemysłowym. Pomysł narodził się podczas jednego z projektów wykonywanych dla Poczty Fińskiej w 2011r. , a model biznesowy RePack został wypracowany przy współpracy z siecią sklepów internetowych w 2013r.

    Efekty

    Ponad 60% kuponów wydanych za opłatę za opakowanie wielorazowe jest wykorzystywanych, a średnio zamówienia klientów korzystających z opcji RePack, są wyższe o 30%. Torby RePack były projektowane z różnych materiałów i w różnych kształtach i wielkościach. Po kilku latach są w użyciu w Finlandii, Danii, Holandii, Niemczech i Szwecji w ponad 30 europejskich sklepach internetowych. Firma w roku 2020 weszła na rynek Stanów Zjednoczonych. Firma jest otwarta na różne modele współpracy i partnerstwa, a koncepcja RePack zostaje coraz szerzej doceniona i przekłada się na realną zmianę społeczną.

    <a href="https://gozwpraktyce.pl/baza-wiedzy/" class="linkbaza"></a>

    INICJATOR

    PARTNERZY

    INICJATOR I PARTNERZY