Dzień bez śmiecenia

    Organizowane co roku 11 maja wydarzenie promujące ekologiczne postawy wśród społeczeństwa. Obchody odbywają się od 2007 roku z inicjatywy Rekopolu Organizacji Odzysku Opakowań S.A.

    Wyzwanie

    W 2020 roku aż 37% Polaków uważało, że to my – ludzie, mamy najbardziej niszczący wpływ na środowisko, a 40% z nas uznaje problem zanieczyszczenia środowiska odpadami za jedno z największych wyzwań środowiskowych we współczesnym świecie. Kiedy zaczynała się kampania w 2007 roku, w Polsce zebrano 10 083 tys. ton odpadów komunalnych, w 2019 roku – 12 753 tys. ton. Jednak gdy w 2007 roku 513 tys. ton odpadów zebrano selektywnie, to w 2019 było to już już 3 977 tys. ton. Świadczy to o wzroście segregacji jeszcze nie wystarczającym, ale już zauważalnym.

    Opis praktyki

    Dzień bez śmiecenia to inicjatywa koordynowana i sponsorowana w Polsce przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A., a wypracowana przez młodzież z kilkunastu krajów zrzeszonych w ramach międzynarodowego programu “Europejski Eko-Parlament Młodzieży”.

    Celem kampanii jest propagowanie prawidłowych zasad segregowania odpadów, promowanie proekologicznych postaw i ochrony środowiska. Firma chce przypomnieć jak segregować, po co to robić i dlaczego jest to ważne. Założeniem praktyki jest pokazanie, że odpady mogą dostać drugie życie, a lasy, jeziora, rzeki być wolne od śmieci.

    W 2021 roku Kampania obchodziła swoje 15-lecie, które okazało się dobrą okazją do powtórzenia wszystkich najważniejszych komunikatów kierowanych do społeczeństwa przez 15 lat i przypomnienia odbiorcom, dlaczego tak naprawdę należy segregować odpady i zastanawiać się nad codziennymi wyborami.

    W ramach działań podejmowane są aktywności edukacyjne dla dzieci i młodzieży oraz akcje skierowane do lokalnych społeczności (np. zbiórki butelek PET) czy też szkolenia dla pracowników firm. Dodatkowo, na stronie dzienbezsmiecenia.pl cały czas dostępne są materiały przybliżające tematykę ekologicznego sposobu życia. Tradycją jest dostarczanie elektronicznych kartek z ciekawym motywem przewodnim nawiązującym do segregacji do placówek edukacyjnych w całej Polsce.

    Współorganizatorami akcji są akcjonariusze i klienci Rekopolu, ale każdy zainteresowany tematem recyklingu może włączyć się w organizację. Partnerami programu są United Nations Global Compact, CSR Consulting oraz Teatr Syrena.

    Efekty

    Angażowanie się w akcję promującą odpowiedzialną gospodarkę odpadami bardzo dobrze wpisuje się w strategię CSR firmy Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A., podkreślając jej spójność i przemyślane działania.

    Tegoroczny przekaz edukacyjny dotarł w sumie do ponad 6 milionów osób. Zasięg fangpage’a akcji na Facebooku przekroczył 1,5 miliona osób, media internetowe i tradycyjne przekazały informację do prawie 5 milionów osób. Bezpośrednia informacja o kampanii kierowana do uczniów szkół i przedszkoli dotarła do około 50 tysięcy dzieci.

    INICJATOR

    PARTNERZY

    INICJATOR I PARTNERZY