Działaj z imPETem!

    Kampania prowadzona przez Rekopol, zainicjowana w 2018 r. przez Coca-Colę, Nestle Waters, Pepsi-Colę i Żywiec Zdrój. Ma na celu edukację społeczeństwa w zakresie odpowiedniego postępowania z butelkami PET i innymi odpadami z tworzyw sztucznych, które są wartościowym tworzywem.

    Wyzwanie

    Rocznie Polacy w gospodarstwach domowych zużywają aż 650 tys. ton plastikowych opakowań, z czego 30% stanowią butelki PET. Jest to przetwarzalny materiał, któremu stosunkowo łatwo jest dać drugie życie. Już z 5 butelek PET można zrobić torbę na zakupy, a 35 wystarczy, aby wyprodukować bluzę polar. Aby to było możliwe, potrzeba jest odpowiednia segregacja odpadów z tworzyw sztucznych.

    Opis praktyki

    Kampania „Działaj z imPETem!” prowadzona jest przez Rekopol od 2018 roku. Zainicjowana została przez Coca-Colę, Nestle Waters, Pepsi-Colę i Żywiec Zdrój. Przez trzy lata ukierunkowana była na celu edukację społeczeństwa w zakresie odpowiedniego postępowania z butelkami PET. Obecnie kampania prowadzona jest wyłącznie przez Rekopol, a tematyka działań edukacyjnych rozszerza się na całą zawartość żółtego pojemnika.

    “Działaj z imPETem!” obejmuje różne przedsięwzięcia edukacyjne, poprzez które zwraca uwagę mieszkańców na problem prawidłowej segregacji odpadów opakowaniowych i ich recyklingu. Działania edukacyjne realizowane są w różnych miejscach w Polsce, a rocznie angażuje się w nie ok. 100 podmiotów – spółki komunalne, samorządy, osoby prywatne, kominiarze, szkoły, inne organizacje.

    Program skierowany jest w szczególności do dzieci i podzielony jest na kilka segmentów, możliwych do realizacji w domu i w szkole. Na stronie dzialajzimpetem.pl dostępne są materiały edukacyjne dla rodziców i nauczycieli, służące jako inspiracja do omawiania tematu recyklingu z dziećmi w różnym wieku. Realizator akcji organizuje również całoroczne programy edukacyjne dla szkół i przedszkoli oraz konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Rocznie w program edukacyjny dla szkół angażuje się 2 000 placówek. Od 2020 roku prowadzone są także działania do przedszkoli – w pierwszej edycji konkursu udział wzięło 1 500 przedszkoli.

    W 2019 roku powstała Miecia – mobilna strefa edukacyjna dla dzieci zaaranżowana w śmieciarce. W Mieci zaaranżowano interaktywna wystawę, która pokazuje w jaki sposób odpady stają się nowymi produktami. Dodatkową atrakcją jest taras widokowy i zjeżdżalnia z dachu śmieciarki. Miecia w 2019 roku ruszyła w pierwszą trasę po Polsce. W 2020 przeniosła się do także świata wirtualnego, aby była dostępna także podczas lockdownu. Wirtualny spacer pełen jest animacji, pytań, gier i innych interaktywnych elementów. Do tej pory Miecię podczas wydarzeń odwiedziło ponad 12 tysięcy osób, a online ponad 5,5 tysiąca internautów. Partnerem mobilnej strefy edukacyjnej jest siec sklepów Biedronka. We współpracy z siecią sklepów już drugi rok realizowana jest wakacyjna trasa Mieci Polskim Wybrzeżem – Miecia odwiedza najpopularniejsze nadmorskie kurorty, ucząc o segregacji i recyklingu odpadów opakowaniowych.

    Efekty

    Przez 3 lata trwania projektu ilości zbieranych i poddawanych recyklingowi butelek PET w systemie Rekopolu zwiększono o 38%. W programach dla szkół i przedszkoli udział wzięło 3 000 placówek, wyedukowano ponad pół miliona dzieci.

    INICJATOR

    PARTNERZY

    INICJATOR I PARTNERZY