DOBRE PRAKTYKI
4F Change
Obieg cyrkularny odzieży to jedno z głównych założeń projektu Change marki 4F. Inicjatywa prowadzona jest w partnerstwie z „Ubrania do oddania”, firmą zajmującą się odbieraniem niepotrzebnych ubrań z domów Polaków i cyrkularnym wprowadzaniem ich do drugiego obiegu odzieży używanej.
Niewątpliwy wpływ branży modowej i tekstylnej na środowisko naturalne skłonił firmę OTCF, właściciela marki 4F, do podjęcia inicjatywy #4FChange. Celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania marki na środowisko poprzez wprowadzenie cyrkularnego obiegu odzieży oraz propagowanie właściwych postaw zarówno po stronie konsumentów, jak i biznesu.
Projekt 4F Change zaczął się oddolnie, zainicjowany przez pracowników 4F. Stworzony został ruch Change Makerów, których zadaniem jest szukanie pomysłów na zrównoważone działania w prywatnym życiu i inspirowanie innych. Do 2025 roku 4F chce, aby co najmniej jedna czwarta jego produktów składała się także z materiałów zrównoważonych.
Strategia 4F Change skupia się na czterech obszarach:
- filozofii – edukacja pracowników,
- miejscu pracy – zmiany w działaniach dotyczących procesów i miejsc pracy, kładące nacisk zarówno na poszanowanie pracowników, jak i środowiska,
- produkcie – stopniowe zwiększanie udziału kolekcji, które powstają w sposób zrównoważony, przedłużanie życia ubrań już istniejących,
- środowisku – angażowanie pracowników w projekty środowiskowe, zamykanie obiegu ubrań i nawiązywanie partnerstw z organizacjami działającymi na rzecz planety.
Pierwszym etapem 4F Change jest uruchomienie strefy Wear_fair z ubraniami z drugiego obiegu w sklepie 4F w CH Arkadia oraz w sklepach 4F w Bielsku-Białej (Sfera), Gdańsku (Forum Radunia), Katowicach (Katowicka), Krakowie (Bonarka i Serenada), Łodzi (Łódzka), Rzeszowie (Galeria Rzeszów) i Warszawie (Galeria Młociny, Galeria Północna).
W ramach projektu realizowana jest także akcja edukacyjna, podczas której mieszkańcom Warszawy udostępnione zostały specjalne kartony, z których mogą skorzystać, by oddać w nich ubrania. Pudełka znajdują się w sześciu najpopularniejszych miejscach Warszawy, takich jak Plac Konstytucji, Rondo Daszyńskiego czy Metro Wierzbno. To krok mający uświadomić warszawiakom, jak proste może być wzięcie udziału w akcji i rozpoczęcie nowego nawyku gospodarowania niepotrzebnymi ubraniami w sposób racjonalny i systemowy.
4F wprowadza także do swoich sklepów ubraniomaty (pierwszy w lutym pojawi się w galerii handlowej Bonarka City Center w Krakowie). Klienci będą mogli tam wrzucać używane ubrania. Zostaną one od razu zważone, a każdy kilogram to złotówka przekazana na rzecz fundacji 4F. Klienci dzięki oddawaniu używanych ubrań będą mogli otrzymać rabat na odzież z drugiego obiegu.
Używane ubrania będzie można oddawać również zamawiając przez stronę internetową kuriera. W styczniu ruszyć ma również testowy projekt wypożyczalni strojów narciarskich i snowboardowych. Po sezonie stroje mają zostać wprowadzone do sprzedaży w ramach programu Wear_Fair.