Upcykling marki
Wyzwanie
Świadomość tego, że śmieci zalegają nie tylko na wysypiskach, ale także w oceanach, na plażach, w lasach, morzach i na ulicy stanowi oś misji firmy Dekoeko. Według ONZ co roku przez śmieci w oceanach ginie około 1 milion morskich zwierząt. Największe wysypisko to Wielki Oceaniczny Płat Śmieci pływający po Pacyfiku o wielkości Teksasu. Problem jest szczególnie dotkliwy w krajach rozwijających się, którym często brakuje systemów efektywnej gospodarki odpadami. Ale i w Europie problem jest znaczący – przeciętny Polak w ciągu roku produkuje 250–300 kg śmieci. Francuzi i Włosi wytwarzają 300–330 kg śmieci na osobę, Amerykanie – 864 kg, a Japończycy – aż 1000 kg.
Największe światowe firmy i korporacje zaczynają dostrzegać ogrom problemu, który zbiega się także z deficytem surowców naturalnych. Jedną z dróg, która ma uniezależnić wielkie koncerny od szybko rosnących cen kurczących się w zastraszającym tempie dóbr naturalnych, jest przejście na model gospodarki cyrkularnej – w tym upcykling i innowacyjny recykling odpadów.
Opis praktyki
Firma Dekoeko angażuje się także w projekty edukacyjne i inspiruje społeczeństwo, konsumentów i firmy do ponownego wykorzystywania odpadów. Tworzy ekologiczną zmianę i promuje świadomość ekologiczną na szeroką skalę. Dekoeko pracuje również z Przedsiębiorstwami Społecznymi, dając możliwość rozwijania swoich umiejętności i zarobku osobom wykluczonym społecznie i zawodowo. Daje drugą szansę – materiałom, pozornie zużytym przedmiotom, ale także i ludziom.
Upcykling Marki to program wdrożenia upcyklingu na różnych poziomach organizacji:
Etap 1 ANALIZA – to audyt generowanych odpadów pod kątem upcyklingu, połączony z analizą potrzeb i możliwości firmy. Wynikiem tego etapu jest Raport, który pokazuje, w którym miejscu organizacji można wykorzystać odpady, zastępując nimi tradycyjne rozwiązania.
Etap 2 KREACJA – po analizie zaprezentowanego Raportu, projektanci Dekoeko przedstawiają autorskie rozwiązania na przetworzenie wybranych materiałów odpadowych firmy w użytkowe i funkcjonalne produkty, skorelowane z potrzebami poszczególnych działów firmy.
Etap 3 PRODUKCJA – obejmuje produkcję oraz wdrożenie proponowanych rozwiązań we współpracy z lokalnymi twórcami oraz Przedsiębiorstwami Społecznymi.
W ramach upcyklingu marki w Polsce zrealizowano szereg projektów dla firm i korporacji:
- Firma Orange przekazała swoje zużyte telefony, z których powstało kilkaset elementów biżuteryjnych – spinki do mankietów, pierścionki, breloki, naszyjniki i kolczyki upcyklingowe. Są one wykorzystywane do celów reprezentacyjnych i promocyjnych w zakresie odzyskiwania i recyklingu starych telefonów.
- W ramach upcyklingu marki dla IKEA, firma została poproszona o opracowanie koncepcji oraz wykonanie produktów upcyklingowych z materiałów odpadowych powierzonych przez Klienta. Z recyklingowych tkanin powstały plecaczki, katalogi IKEA zamieniły się w etui na telefon, a wielkoformatowe siatki mesh z fasadowych reklam sklepów IKEA dostały drugie życie w postaci trwałych i oryginalnych pokrowców na laptopy.
- Upcykling marki z Polpharmą to głównie działania edukacyjne skierowane do pracowników firmy – podczas Dnia Otwartego kończącego coroczny Zielony Tydzień inspirowano pracowników firmy do bycia eko na co dzień zapraszając ich do inspiracyjnych warsztatów z upcyklingiem, podczas których drugie życie dostawały odpady firmy – blistry, plastry, kartonowe tuby i innego rodzaju opakowania zamieniły się w przedmioty codziennego użytku.
Efekty
Dzięki realizacji tak unikalnego na skalę polską modelu biznesowego firma Dekoeko szybko zyskała miano lidera zmian na rynku odpadów, a współpraca z klientami korporacyjnymi pozwala budować markę eksperta w dziedzinie przetwarzania odpadów i poszukiwania rozwiązń w gospodarce circular economy.
Skutki środowiskowe wdrożenia Upcyklingu Marki w organizacjach, związane są bezpośrednio z redukcją ilości odpadów generowanych przez poszczególne firmy. Platforma Dekoeko.com i związani z nią kontrahenci nie tylko przetwarzają z pozoru bezużyteczne odpady w wartościowe przedmioty, ale również inspirują i edukują w dziedzinie twórczego i praktycznego wykorzystania odpadów.
Działania upcyklingowe realizowane przez platformę Dekoeko mają również charakter edukacyjny – im bardziej świadomy i wyedukowany konsument, tym częściej będzie poszukiwał produktów odpowiedzialnych społecznie o neutralnym wpływie na środowisko.